Melander

Helen Melander

HELEN MELANDER, Assistant professor
E-mail: helen.melander@edu.uu.se
Tel: 018-471 1680

My research interests are learning and cognition as interactional achievements in a lived social and material world. Grounded in a Conversation Analysis (CA) perspective, I am interested in how participants simultaneously use talk, embodied action, and material structure in the environment in shared meaning making. As a basis for the analyses I use video recordings of naturally occurring interaction, that is, everyday practices in which people participate. I am interested in children's and young people's interaction and learning in different practices, both in the home and in different institutional contexts. Another area that I have studied is flight lessons within the context of pilot training.

Peer reviewed articles (in selection)
Melander, Helen & Sahlström, Fritjof (2009). Learning to Fly – The Progressive Development of Situation Awareness. Scandinavian Journal of Educational Research 53(2), 151-166.

Melander, Helen & Sahlström, Fritjof (2009). In Tow of the Blue Whale – Learning as Changes in Topic Orientation. Journal of Pragmatics, 41, 1519-1537.

Books and book chapters (in selection)
Melander, Helen (2009). Trajectories of Learning. Embodied Interaction in Change. Uppsala Studies in Education No 124. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis (diss.).

Karlsson, Marie; Melander, Helen; Pérez Prieto, Héctor & Sahlström, Fritjof (2006). Förskoleklassen – ett tionde skolår? Stockholm: Liber.

Melander, Helen; Pérez Prieto, Héctor & Sahlström, Fritjof (Eds.) (2004). Berättelser om sociala handlingar och deras innebörder: Lärande och identitet. Pedagogisk forskning i Uppsala 150.

Melander, Helen (2004). Reading as a Social Practice. In Helen Melander, Héctor Pérez Prieto & Fritjof Sahlström (Eds.) Berättelser om sociala handlingar och deras innebörder: Lärande och identitet (pp. 49-73). Pedagogisk forskning i Uppsala 150.

Pérez Prieto, Héctor; Sahlström, Fritjof & Melander, Helen (Eds.) (2003). Från förskola till skola – berättelser från ett forskningsprojekt. Pedagogisk forskning i Uppsala 149.

Melander, Helen (2003). ”E han lessen bara för att han ska dö?” En studie av bokanvändning i en förskola, förskoleklass och skola. In Héctor Pérez Prieto, Fritjof Sahlström & Helen Melander (Eds.) Från förskola till skola – berättelser från ett forskningsprojekt (pp. 281-303). Pedagogisk forskning i Uppsala 149.

Melander, Helen; Sahlström, Fritjof & Häggblom, Josefin (2003). The constitutive web – a first analysis of interaction patterns in the Swedish preschool and preschool class. In Héctor Pérez Prieto, Fritjof Sahlström & Helen Melander (Eds.) Från förskola till skola – berättelser från ett forskningsprojekt (pp. 255-280). Pedagogisk forskning i Uppsala 149.

Häggblom, Josefin; Melander, Helen & Sahlström, Fritjof (2003). En kort beskrivning av fältarbetet i FISK-projektet. In Héctor Pérez Prieto, Fritjof Sahlström & Helen Melander (Eds.) Från förskola till skola – berättelser från ett forskningsprojekt (pp. 192-208). Pedagogisk forskning i Uppsala 149.

Ongoing research projects

  • LINT (Learning, interactive technologies and the development of narrative knowing and remembering) 2006-, Samfinansierat av Riksbankens Jubileumsfond, Knut och Alice Wallenbergs stiftelse och Vetenskapsrådet.
  • ILU (Interaktion, lärande, undervisning), 2004-2009, Vetenskapsrådet, Dnr 2003-3945.
  • FISK (Förskola och skola i samverkan) 1999-2005, Skolverket, projekt nr 15009.
Contact

Scientific leader
ANN-CARITA EVALDSSON, Professor
Tel: 018-471 1674
E-post: ann-carita.evaldsson@edu.uu.se

Contact interaction-seminar
HELEN MELANDER, Assistant professor
Tel: 018-471 1680
E-post: helen.melander@edu.uu.se

Contact CLIP-seminar
PÅL AARSAND, Assistant professor
Tel: 018-471 1674
E-post: pal.aarsand@edu.uu.se


Calendar